درمان پارکینسون با طب سوزنی

دوره آموزش طب سوزنی، آموزش طب سوزنی گوش، آموزش طب سوزنی زیبایی، آموزش طب سوزنی اسکالپ

درمان پارکینسون با طب سوزنی – هدف از مطالعه این مقاله بررسی مکانیسم طب سوزنی در درمان بیماران مبتلا به PD که درد دارند با اندازه گیری تغییرات در اتصال عملکردی مغز با rs-fMRI است.

طب سوزنی، یک روش درمانی رایج در طب مکمل و جایگزین، ازطب سوزنی به طور گسترده برای بیماری پارکینسون (PD) استفاده شده است. با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI)، مکانیسم‌های عصبی را که در زمینه تأثیر درمان خاص و واقعی طب سوزنی بر عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به PD وجود دارد، بررسی شد. سه اسکن fMRI به ترتیب تصادفی در یک طرح بلوکی، یکی برای درمان طب سوزنی ورم (VA)، یکی دیگر برای یک دارونما مخفی (CP) و دیگری برای یک دارونما آشکار (OP) در عملکرد حرکتی دخیل در نقطه طب سوزنی GB34 انجام شد. روی پای چپ 10 بیمار مبتلا به PD. کنتراست محاسبه شد که پاسخ وابسته به سطح اکسیژن خون (BOLD) را برای اثر طب سوزنی (VA در مقابل CP) و اثر دارونما (CP در مقابل OP) کم می‌کند. بعد از درمان طب سوزنی، بهبود قابل توجهی در عملکرد حرکت دست آسیب دیده پیدا شد. پوتامن و قشر حرکتی اولیه زمانی فعال شدند که بیماران مبتلا به PD درمان طب سوزنی (VA در مقابل CP) را دریافت کردند و این فعال‌سازی‌ها با عملکرد حرکت دست افزایش یافته فرد در ارتباط بود. انتظار نسبت به روش طب سوزنی (CP در مقابل OP) باعث فعال شدن شکنج سینگولیت قدامی، شکنج پیشانی فوقانی و شکنج زمانی فوقانی شد. این یافته ها نشان می دهد که درمان طب سوزنی ممکن است بهبود عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به PD را از طریق مدار قاعده گانگلیون-تالاموکورتیکال تسهیل کند.

درمان پارکینسون با طب سوزنی

درمان پارکینسون با طب سوزنی

معرفی علایم پارکینسون

علائم غیرحرکتی (NMS) بیماری پارکینسون (PD) به دلیل بار سنگینی که بر بیماران و مراقبان بیمار دارد توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است و اکنون به عنوان یکپارچه از مفهوم PD از پرودرومال تا مرحله تسکین دهنده شیوع NMS در PD تا 98.6٪ است که 40-90٪ از بیماران درد دارند. بیماران ممکن است علائم درد را به پزشک خود گزارش ندهند، زیرا اکثر بیماران از ارتباط این علائم با PD آگاه نیستند. درمان ناکافی برای این علائم ممکن است کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد یا حتی منجر به بستری شدن در بیمارستان شود. درد در PD ممکن است نتیجه نوسانات حرکتی، انقباض عضلات دیستونیک، درد عمیق احشایی، و درد اسکلتی عضلانی باشد. می تواند تحت تأثیر عواملی مانند سن، جنس، افسردگی و شدت یا مدت بیماری باشد. با پیشرفت بیماری، بیماران ممکن است آستانه درد کمتری در مقایسه با افراد سالم داشته باشند  و بنابراین ممکن است درد را راحت‌تر تجربه کنند، به ویژه درد اسکلتی- عضلانی. مدیریت کلی درد در بیماران مبتلا به PD شامل درمان دوپامینرژیک، استفاده از عوامل ضد التهابی، فیزیوتراپی و جراحی است. درد ممکن است با لوودوپا درمان شود، اما متأسفانه این روش درمانی همیشه منجر به بهبود نمی شود. در نتیجه، این درمان‌ها منجر به بار مالی اضافی در درمان پزشکی می‌شود. طب سوزنی مدت‌هاست که از نظر بالینی برای تسکین درد استفاده می‌شود ، مانند درد میگرن، کمردرد، درد مزمن و درد سرطان. در سرتاسر جهان به عنوان یک درمان پزشکی یکپارچه که مریدین یا کانال حامل انرژی را از طریق یک نقطه طب سوزنی (“نقطه طب سوزنی”) تحریک می کند تا عدم تعادل در بدن انسان را اصلاح کند. با این حال، گزارش‌هایی در مورد تسکین درد مرتبط با PD وجود دارد. درد یک تجربه پیچیده است که نه تنها ابعاد حسی بلکه عاطفی را نیز شامل می شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی در حالت استراحت (rs-fMRI) یک روش موثر و غیر تهاجمی برای ثبت فعالیت عملکردی مغز و بررسی مکانیسم‌های عصبی زیربنایی درد از طریق اثرات وابسته به سطح اکسیژن خون است . این تکنیک تصویربرداری مغز نشان داده است که ماتریکس درد عمدتاً از تالاموس، آمیگدال، قشرمغزی، ناحیه حرکتی تکمیلی، قشر جلوی مغز، قشر کمربندی قدامی و خاکستری دور قناتی تشکیل شده است. فرضیه مطالعه ما این است که اثر طب سوزنی ممکن است از طریق مدولاسیون شبکه های فعال شده قشر و زیر قشری (به عنوان مثال، لیمبیک، مخچه و ساقه مغز) به دست آید.

شركت كنندگان دراین تحقیق

مطالعه حاضر توسط کمیته اخلاق هیئت بررسی نهادی بنیاد پزشکی چانگ گونگ شماره 201600710A3C101) تایید شد. رضایت نامه کتبی آگاهانه از هر شرکت کننده پس از توضیح کامل جزئیات مراحل مطالعه اخذ شد. این مطالعه با اصول اعلامیه هلسینکی مطابقت داشت.

بیماران مبتلا به PD که درد داشتند به طور متوالی در کلینیک سرپایی بخش نورولوژی بیمارستان یادبود چانگ گونگ در تایوان ثبت نام کردند. تشخیص PD ایدیوپاتیک بر اساس معیارهای شبکه بانک مغز انگلستان انجام شد. معیارهای ورود ی تشخیص PD ایدیوپاتیک و  نمره کل > 0 در مقیاس درد کینگز پارکینسون (KPPS) بود. بیماران بر اساس دریافت طب سوزنی (گروه طب سوزنی) یا عدم دریافت (گروه کنترل) به دو گروه تقسیم شدند. معیارهای خروج به شرح زیر بود: نمره کمتر از 24 آزمون وضعیت ذهنی (MMSE)، به منظور اطمینان از اینکه شرکت کنندگان می توانند احساسات خود را به طور دقیق بیان کنند. درمان قبلی طب سوزنی در عرض 3 ماه؛  تشخیص اختلالاتی که باعث درد غیرمرتبط با PD می شوند (مانند درد بعد از عمل). وجود شرایط ناسازگار با طب سوزنی، مانند خونریزی، اختلالات انعقادی، یا عفونت های پوستی. و  معیارهای خروج تصویربرداری تشدید مغناطیسی عمومی (MRI).

ارزیابی های زیر برای ارزیابی وضعیت بالینی بیماران مورد استفاده قرار گرفت: KPPS ، که جدیدترین مقیاس توسعه یافته برای ارزیابی درد در بیماران مبتلا به PD است. مقیاس آنالوگ بصری (VAS)); فهرست افسردگی بک (BDI-II)); مقیاس خواب بیماری پارکینسون PDSS; پرسشنامه 39 سوالی بیماری پارکینسون (PDQ-39)); و  مقیاس یکپارچه رتبه بندی بیماری پارکینسون (UPDRS). و MMSE). بیماران بر اساس تمایل خود به دو گروه تقسیم شدند. اگر تمایل خود را برای دریافت طب سوزنی ابراز می کردند، به گروه طب سوزنی اختصاص داده می شدند. در صورت عدم تمایل، پس از ورود به مطالعه به عنوان شاهد ثبت نام می شوند.

بیشتر بخوانید: طب سوزنی و کاربردهای آن

درمان پارکینسون با طب سوزنی

آموزش طب سوزنی گوش، آموزش طب سوزنی زیبایی، آموزش طب سوزنی اسکالپ

درمان طب سوزنی

پزشکان طب سوزنی همگی به خوبی آموزش دیده بودند، حداقل 3 سال مجوز دریافت کرده بودند.سوزن های مورد استفاده برای طب سوزنی در اندازه 0.30 × 40 میلی متر بودند. مطابق با توصیه‌های تئوری طب سوزنی، سه نقطه طب سوزنی به طور مداوم در طول دوره درمان کامل مورد استفاده قرار گرفت، از جمله Bai-Hui (GV20)، Shen Guan (77.18) و Yanglingquan (GB34). GV20 یکی از مهم ترین نقطه های طبی برای درمان مشکلات عصبی روانپزشکی در پزشکان عمومی است. این نقطه معمولاً برای “کمبود Qi کلیه” است. در بررسی ها برای شکایات حسی مانند بی حسی تجویز شد. GB34 همیشه برای PD به کار رفته است.. عمق طب سوزنی تقریباً 5-10 میلی متر بود. سوزن تا زمانی که بیمار به مدت 20 ثانیه احساس درد، پری یا احساس دیگری از دچی کند، وارد شد. سپس سوزن ها قبل از برداشتن به مدت 30 دقیقه در همان موقعیت قرار گرفتند.

 

دوره های آموزش طب سوزنی استاد سید علی حسینی جهت مشاهده دوره های آموزشی استاد حسینی اینجا کلیک کنید

 

 

دوره آموزش طب سوزنی، آموزش طب سوزنی گوش، آموزش طب سوزنی زیبایی، آموزش طب سوزنی اسکالپ

دیدگاهتان را بنویسید