کاربردهای طب سوزنی، فرآیندانجام طب سوزنی، بهبودی با طب سوزنی، آموزش طب سوزنی، فیلم آموزش طب سوزنی

طب سوزنی و کاربردهای آن

طب سوزنی و کاربردهای آن

طب سوزنی

امروزه روش­های مختلف برای درمان انواع بیماری­ها وجود دارد، با این وجود بسیاری از مردم به درمان از طریق طب سوزنی اعتقاد دارند چرا که اثر بخشی این علم قدیمی، به طور علمی، ثابت شده است. اگر شما هم علاقه­ مند هستید که درباره­ طب سوزنی و کاربرد­های آن بیشتر بدانید و به دنبال درمان­های غیر دارویی و سنتی هستید، پیشنهاد می­کنیم به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

طب سوزنی چیست؟

به طور کلی طب سوزنی را می­توان یکی از روش­های درمانی سنتی چینی دانست که غالبا جهت تسکین درد نواحی مختلف بدن از جمله گردن درد، کمر درد و استئوآرتریت و… مورد استفاده قرار می­گیرد و در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا به عنوان یک روش ثابت شده و اثربخش، به کار گرفته می­شود. این روش درمانی، از طریق ورود تعدادی سوزن به محل­هایی مشخص، که به آن­ها گذرگاه­های انرژی بدن می­گویند، انجام می­شود و برخلاف تصور اغلب مردم هیچگونه احساس ناخوشایند و دردناکی را به دنبال ندارد، اگرچه این موضوع می­تواند در افراد مختلف تفاوت باشد. در واقع هدف از انجام طب سوزنی، به توازن رسیدن و متعادل شدن انرژی­ بدن است. باید بدانید که غالبا از طب سوزنی در کنار سایر روش­های درمانی استفاده می­شود.

فرآیند انجام طب سوزنی

مرحله­ اول:

در ابتدا شرح حال کاملی از شما توسط پزشک گرفته می­شود و سوالاتی همچون چگونگی عادات غذایی، بررسی الگو و کیفیت خواب، زمان شروع درد، نوع درد و عوامل موثر بر ایجاد آن، داروهای مصرفی و.. از شما پرسیده می­شود. سپس پزشک معایناتی از قبیل بررسی محل درد، بررسی کیفیت و تعداد نبض، بررسی رنگ پوست و حالت چهره، بررسی شکل و رنگ زبان را انجام می­دهد.

 

طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای طب سوزنی، فرآیندانجام طب سوزنی، بهبودی با طب سوزنی، آموزش طب سوزنی، فیلم آموزش طب سوزنی

مرحله­ دوم:

در این مرحله، از شما خواسته می­شود تا لباس­های خود را درآورده و سپس بر روی تخت دراز بکشید. معمولا 5الی 20 سوزن بر روی محل درد و نواحی اطراف آن قرار می­گیرد. ممکن است در این زمان نیاز باشد پزشک، سوزن­ها را حرکت دهد یا بچرخاند، پس جای نگرانی نیست. بعد از 15 تا 30 دقیقه سوزن­ها از بدن شما خارج می­شود، البته ممکن است پس از آن سوزن­هایی دیگری مجددا وارد بدنتان شوند، به همین دلیل دقت کنید که از همان سوزن­های قبلی برای شما استفاده نشود چرا که یک سوزن را نمی­توان دو بار استفاده کرد و در هر مرحله سوزن­ها باید کاملا استریل باشند.

مرحله­ آخر:

احساسی که افراد پس از انجام طب سوزنی دارند با یکدیگر متفاوت است، برخی ممکن است سرشار از انرژی باشند و برخی نیز ممکن است بدنشان کاملا ریلکس و آرام شده باشد و احساس خواب آلودگی داشته باشند، به طور کلی برای ارزیابی نتیجه­ی حاصل از طب سوزنی نیاز به چند هفته زمان است، اگر علائم بهبودی و آثار  کاهش درد در بدن شما نمایان بود می­توانید نتیجه بگیرید که این فرآیند رای شما موثر و اثر بخش بوده است.

مراقبت های قبل و بعد از انجام طب سوزنی

برای داشتن تجربه ای بهتر از انجام طب سوزنی بهتر است قبل از انجام آن یک ورزش سبک داشته باشید و بدن خود را گرم کنید، یک وعدهِ غذایی سبک میل کنید و از مصرف کافئین قبل و بعد از انجام طب سوزنی پرهیز کنید، همچنین پس از آن توصیه می­شود برای آرام­تر شدن بدن به خصوص در افرادی که گرفتگی­های عضلانی دارند، از ماساژ­های ریلکسی استفاده شود.

اگر علاقه مند به دوره های آموزش طب سوزنی هستید ما در آکادمی تخصصی مهندسی درمان پکیج های فوق العاده تخصصی برای شما عزیزان تهیه کرده ایم  که توسط استاد سید علی حسینی تدریس می شوند

جهت مشاهده دوره های آموزش طب سوزنی استاد حسینی کلیک کنید.

آموزش طب سوزنی

 آیا انجام طب سوزنی بی ­خطر است؟

طب سوزنی با استفاده از سوزن­ هایی بسیار ظریف انجام می­گیرد، این سوزن­ها به هیچ عنوان هیچگونه آسیبی به بافت وارد نمی­کنند. البته شایان به ذکر است که این کار باید توسط فردی بسیار ماهر انجام گیرد چرا که لازم است سوزن­ ها در نقاط آناتومیکی مشخص قرار گیرند ولی اگر فرد انجام دهنده ماهر نباشد، ممکن است این روش درمانی بی­فایده به نظر برسد. همچنین لازم است برای انجام این فرآیند از سوزن­های استریل و یکبار مصرف استفاده شود. با این حال شایع­ترین عوارض جانبی ناشی از طب سوزنی کبودی گاه به گاه، خون­ریزی بسیار جزئی و تشدید موقت علائم است. باید بدانید که ریسک بروز عوارض جانبی در افراد بسیار ناچیز است.

 

بیشتر بخوانبد :طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

چه زمانی لازم است از طب سوزنی استفاده کنیم؟ کاربرد­ها و موارد استفاده از طب سوزنی

طب سوزنی می­تواند طیف وسیعی از بیماری­ها را درمان کند به طوری که سازمان جهانی بهداشت، 30 بیماری را در حیطه­ درمانی طب سوزنی قرار داده است، اما به طور کلی از آن در درمان بیماری­های داخلی، اختلالات عصبی، اختلالات خلقی، اعتیاد و مواردی همچون بی اختیاری ادرار استفاده می­شود اما رایج ترین دلیل استفاده از طب سوزنی، مدیریت و درمان درد است.

آیا همه­ افراد مجاز به انجام طب سوزنی هستند؟

انجام طب سوزنی برای افراد ممنوعیت خاصی ندارد اما برخی از افراد بهتر است با مشورت پزشک مربوطه­­ خود اقدام به انجام آن کنند:

1-افرادی که در 3 ماهه­ اول بارداری قرار دارند.

2-افرادی که در نواحی مختلف پوست خود دچار التهاب یا عفونت هستند.

3-افرادی که دچار ضعف بدنی شدید و بیماری­های تب­­دار هستند.

4-افرادی که دارای پیس میکر قلبی هستند.

5-افرادی که داروهای ضد انعقاد، نظیر وارفارین مصرف می­کنند.

برای کامل شدن پروسه­ درمانی با طب سوزنی، چند جلسه کافی است؟

روند درمانی و تعداد جلسات مراجعه بسته به مشکل فرد، ناحیه­ی درگیر، سن و جنس افراد متفاوت است، اما به طور کلی، طول درمان با طب سوزنی ممکن است از 6 تا 12 جلسه باشد و تا یکسال پس از آن نیز نیاز به جلسات مراقبتی و بررسی روند درمانی است.

نتیجه­ گیری

طب سوزنی یک روش درمانی باستانی است که امروزه مورد توجه عموم قرار گرفته و در درمان بسیاری از بیماری و اختلالات کاربرد دارد به طوری که بسیاری از کشور­های شرقی و غربی از آن به عنوان یکی از متد های درمانی مهم و کارآمد یاد می­کنند. توجه داشته باشید که قبل از انجام طب سوزنی حتما در خصوص پزشک انجام دهنده اطلاعات لازم را کسب کنید و اطمینان حاصل کنید که فرد انجام دهنده ماهر باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را از انجام طب سوزنی داشته باشید. همچنین با انجام یک جلسه انتظار بهبودی کامل نداشته باشید و بدانید که برای درمان کامل نیاز به یک پروسه­ی چند جلسه­ای است. امید است این مقاله اطلاعات مورد نیاز را به شما در خصوص طب سوزنی و فرآیند انجام آن داده باشد.

مشاهده بخشی از فیلم آموزش طب سوزنی بدن با تدریس استاد سید علی حسینی

 

کاربردهای طب سوزنی، فرآیند انجام طب سوزنی، بهبودی با طب سوزنی، آموزش طب سوزنی، فیلم آموزش طب سوزنی

دیدگاهتان را بنویسید